OPREMA EKSPEDICIJSKEGA VOZILA
Da bi lahko na dopustu z lastnim vozilom, mirno uživali v naravi, znamenitostih in druženju z lokalci, je potrebno
nekaj malega postoriti že doma, pred odhodom.
Ker smo znani, da na svojih turah, radi zapeljemo tudi z utrjenih poti, je potrebno še pred pakiranjem
prtljage poskrbeti tudi za svoje jeklene konjičke.
Vožnja v ekstremnih razmerah pogosto predstavlja izredno velike napore za avtomobil ter posadko.
Pogosto v takih razmerah ni servisov, zdravnikov, ničesar. Če gre kaj narobe, se moraš znajti sam, oziroma z tovariši
v ekipi. Vsaka napaka lahko povzroči zamudo, spremembo plana potovanja, dodatne stroške.
Med najbolj obremenjene dele avtomobila štejemo: polosi, sklopka, zglobi, križi, končniki, diferencijali in ležaji koles. Trpijo tudi volanski mehanizem, vzmeti ter amortizerji.
Zato naj bo avto pred odhodom temeljito pregledan ter servisiran. To pomeni preverjanje vseh tekočin v avtomobilu, vseh filtrov, podmazavanje križev kardanov ter končnikov. Ne škodi pregledati tudi vijake na podvozju,
stanje zavor, zglobov, ležajev, tlaka v pnevmatikah in če delujejo vse luči ter ostale el. zadeve v avtomobilu.
Tudi stanje akumulatorja je potrebno preverit pred odhodom.
V kolikor opazimo kak element, ki kaže znake utrujenosti, ga je potrebno zamenjati z novim – preverjene kvalitete.
Nekaj zapravljenih evrov doma, nam lahko prihrani velike stroške daleč od doma.
Da bi si lažje predstavljali, kaj vse je dobro imeti s sabo na potovanju, bom v naslednjih vrsticah opisal opremo
svojega vozila 😉
Seznam rezervnih delov:
Ponavadi se polomi tisto, česar s seboj nimaš.
Zato je potrebno zadeve že doma organizirati, da nam v odročnih predelih ne bi zmanjkalo zadev,
zaradi katerih lahko tam tudi (pre)dolgo obtičimo.
Izbira nadomestnih delov je ponavadi odvisna od vrste oz. znamke vozila.
– Na strehi zato ponavadi vlačim vpetje oz. ročico zadnjega diferencijala, ki je lahko zelo izpostavljen del,
pri resnejšem off roadu.
– Levi strešnji kovček na strehi služi za shrambo še dodatnih delov, kot so:
– Gumijaste cevi za hladilni sistem( nisem še našel načina, kako bi lahko popravil poškodovano cev)
– Rezervni pogonski jermeni
– Po en komplet zavornih ploščic za prednji in zadnji zavorni sistem
– Glavni ležaj kolesa in ležaj pesta
– El. kontakt sprej
– Shock sprej za odvitje vijakov
– Mast v spreju
– Silikonski sprej
– Čistilo za zavore ( pride prav tudi za drugačne namene)
– Motorno olje
– Zavorno olje
– Olje za volanski mehanizem
– Hladilno tekočino
– Tekočino za čiščenje vetrobranskega stekla
– Hidravljična dvigalka
– Set izbranih vijakov, podložk, matic,…
– Nekaj kablov oz. žic za popravilo el. napeljave
– Desni strešni kovček na strehi pa vsebuje:
– Škopce za povezovanje vrvi/zajle
– Dodatne vlečne trakove
– Oljni filter
– Filter goriva
– Elastični pajki za pritrjevanje tovora
– Gurtne za pritrjevanje tovora
– Gumi cevi
– Večje/močnejše vezice
Pod sedežom imam še cev za zrak/kompresor, manometer, deflator gum, zložljivo lopato ter ročno žago.
Opis kovčka z orodjem:
S seboj je potrebno imeti vse velikosti in vrste ključev, ki so potrebni za menjavo vseh delov vozila.
Zato moj kovček z orodjem vsebuje:
– 25-delni set viličasto/obročastih ključev
– Komplet izvijačev
– Kombinirane klešče
– Klešče za stransko ščipanje
– Špičaste klešče
– Špičaste zavite klešče
– El. klašče
– Klešče za lupljenje kablov
– Klešče za seger obročke
– Teleskopski magnet
– Olfa nož
– Rezervne kline za nož
– skalpel
– vžigalnik
– plin za vžigalnike
– Termo skrčljive cevke
– Set vezic
– Različni vijaki, matice in podložke
– Tesnila
– Varovalke
– Različni kabel čevelci
– Multimeter
– Tračni meter
– Teflonski trak
– Izolirni trak
– Rokavice delovne
– Rokavice za enkratno uporabo
– Škarje
– Ključ za čep diferncijala/menjalnika/reduktorja
– Ključ za odvitje oljnega filtra
– Komplet cevnih ključev
– Pila kvadrat/okrogla
– Brusni papir
– Žaga za železo + rezervni list
– Leva (po domače pajser 😀 )
– Komplet inbus ključi
– Komplet torax ključi
– Nastavljiv ključ – “francoz”
– Prijemne klešče
– 3 različne spone
– Različne objemke
– Kladiva železne
– kladiva gumi
– 2 rezervni matici za kolo
– Flomaster
– Hermetik
– Loctite
– Svedri za odvitje vtrganih vijakov
– WD-40
– Čistilo za roke
– Plinski spajkalnik
– Žica za lotanje
– cevne klešče
– Čopič
– Orodje za demontažo ležajev/puš
– Orodje za snemanje končnikov
– Tekoči ALU
– Lepilni trak
– Delovna magnetna luč
– Komplet gedore
Kompresor za zrak
Skoraj nuja resnega popotnika. Pri vožnji po terenu, se tlak pnevmatik prilagodi potrebam. Ob vrnitvi na utrjene površine, se zaradi manjše porabe in pravilne obrabe pnevmatik, tlak v pnevmatihak, čimprej povrne v običajno stanje.
Kompresor mora biti po velikosti in kvaliteti primeren napolniti vse 4 pnevmatike, kakršne imamo nameščene na svojem vozilu.
Poleg kompresorja, sodi med to opremo tudi pribor za krpanje in menjavo gum, manometer, dobrodošel je tudi deflator, s katerim hitreje in bolj kontrolirano spustimo tlak iz pnevmatik. Tudi kakšna kapica in vložek ventilčka ni odveč.
Delovna luč
Ponavadi, ko potrebuješ luč, je le ta prazna ali kako drugače ne dela. Zato velja imeti v avtomobilu več različnih svetilk.
Poleg ročne luči na magnet in naglavne svetilke imam v avtomobilu še delovno led luč, ki je napajana preko avtomobilskega akumulatorja.
Obvezna oprema avtomobila
Sem sodijo varnostni trikotnik, prva pomoč, rezervna pnevmatika(napolnjena!), ter komplet rezervnih žarnic.
Poleg tega priporočam vsaj en gasilni aparat in vsaj 2 odsevna jopiča.
Napajanje drugih porabnikov
Serijski avtomobili so ponavadi opremljeni z enim ali največ dvema “vtikačama za cigarete”. Ker je ponavadi porabnikov več, poskrbimo, da je v avtomobilu dovolj vtičnic, tudi takšnih, ki delujejo brez avtomobiljškega kontakta.
Odveč ni niti inverter, ki nam pretvori tok iz 12V na 220V.
Tudi kak adapter za USB vtikače je zelo priporočljiv.
Voda
Brez te ne gre… Potrebujemo jo za kuhanje, pitje in umivanje.
Količino vode je potrebno prilagoditi potrebam, predvsem na račun nepotrebne teže v avtomobilu.
Zelo uporabni so tudi vlažilni robčki za osebno higijeno.
Kuhinja
Oprema kuhinje je odvisna od vaših kuharskih sposobnosti in seveda gurmanskih užitkov ob hrani.
Moja oprema za kuhanje vsebuje:
– prenosni gorilnik na plinske kartuše (Vzemite takega, ki dobro deluje tudi v vetrovnih pogojih!)
– rezervna plinska kartuša
– velika, srednja in mala posoda (odvisna od potrebe)
– posoda za kavo
– lonček za kavo
– plastični kozarci
– krožnik
– jedilni pribor
– zajemalka
– kuhinjski nož
– kuhalnica
– vilice za peko mesa
– metlica za stepanje
– zobotrebci
– nož za lupljenje krompirja (ali sadežov)
– papirnate brisače
– krpice za vročo posodo
– gobica za pomivanje posode + detergent
– manjši lij
– sol
– sladkor
– poper
– kava
– vrečke za smeti
– vžigalnik( dobro jih je imeti več)
– plastična (ali lesena) deska za pripravo hrane
– plastična posoda (1l – tudi za pripravo mase za palačinke 🙂 )
– po novem je v kuhinji tudi večnamenski plinski žar( kuhanje, cvretje, pečenje, žar)
Hladilnik
Ni nujen, je pa zelo dobrodošel, saj z njim povečamo izbor hrane na poti, pa tudi hladna pijača
je vedno boljša od tople.
Pri izbiri hladilnika pazimo, na velikost in da je kompresorjski, ker le ta bo preživel vse nadloge, ki mu
pretijo v potovalnem avtomobilu (poskakovanje, guncanje,…)
Praviloma taki hladilniki tudi veliko bolje hladijo od plinskih.
El. hladilniki, kakršne poznamo iz domačih prostorov, se ne poslužujemo zaradi prevelike
porabe ter zgoraj navedenih razlogov (poskakovanje,…)
Zdravila
Mogoče najobsežnejša tema, saj je od tega odvisno naše zdravje in posledično kvalitetno uživanje dopusta.
Vsak zase ve, kaj potrebuje.
Pri meni tukaj velja pravilo, da od “viška glava ne boli”, zato s seboj nosim:
– tablete proti glavobolu (caffetin)
– tablete proti driski (linex)
– rehidracijsko sol (v obliki sumečih tablet)
– mazilo za praske, itd… (tobrex)
– tablete proti alergijam (claritine S)
– tablete za “zgago” (rupurut)
– dermalna raztopina (jod)
– tablete za prečiščevane vode
– večnamenske kreme (becutan, in konjski gel)
– sredstvo za razkužilo rok
Med bolj “luksuzne” zadeve (a prav tako zelo uporabne) spadajo še:
– Nitrolingual (za primer srčnega zastoja – čeprav ga brez recepta ne dobite, le če imate dobrega osebnega
zdravnika, ki razume tveganje in da ste z pravilno uporabo dobro seznanjeni! Ni nujno da ga potrebujete sami,
mogoče pa boste z tem lahko pomagali rešiti tuje življenje)
– Antibiotiki (širokega spektra – enak problem, kot pri prejšnjem odstavku(le na recept))
Poleg standardne avtomobilistične prve pomoči, je dobro imeti s seboj kakšen dodaten povoj, gazo ter obliž.
Splača se reskirati tudi nekaj eurov za dodatno zavarovanje v tujini(denimo Coris zavarovanje, ali kaj podobnega)
Pod to rubriko bi še dodal kremo za sončenje ter kakšen sprej proti nadležnim mrčesom in insektom.
Tudi čarobno “pisalo” za pike, je dobrodošla stvar, če vas piči, recimo komar, čebela ali osa…
Mogoče je to primeren kraj, kjer bi rad potrkal na vaša srca. Namreč, v kolikor imate možnost, se udeležujte
kakršnihkoli tečajev prve pomoči.
Tiste izpred ledene dobe, ki ste jo opravljali v avtošoli, ste bodi si pol pozabili, oz. se je
v tem času kar nekaj zadev spremenilo.
In z osveženim znanjem osnovne prve pomoči lahko pomagate v kriznih situacijah
in tako poškodovancu znatno povečate možnosti preživetja oz. okrevanja.
Avto dvigalka
Poleg serijske, je dobro imeti tudi tako imenovano “Jack” dvigalko, ki dvigne avtomobil veliko višje od običajnih.
Ta nam pomaga tudi v primerih, ko si z serijsko ne moremo pomagati( nasedli avto, zasilna vleka,…)
poskrbimo, da je na vozilu dovolj točk, kamor lahko tako dvigalko postavimo, ne sme pa manjkati niti dobra podlaga
za dvigalko(priporočam debelejšo vezano ploščo dimenzij 30cm x 30cm).
Vlečne točke
Poleg serijskih vlečnih točk, ki so namenjeni vleki avtomobila, je priporočljivo imeti spredaj in zadaj močnejšo
vlečno točko, ki naj bo lahko dostopna in dovolj močna, tudi za sunkovita cukanja.
Komunikacija
Obvezna zadeva, v kolikor se potuje v paru oz. več vozil skupaj. Za komunikacijo lahko uporabljamo
ročne PMR, CB ali UKV postaje. Pred odhodom je treba te postaje med seboj uskladiti.
Navigacija
Brez nje danes skoraj da ne gre. Ponavadi izberemo za navigiranje sisteme kot so Garmin, TomTom in ostale proizvajalce navigacijskih sistemov. Nekateri si poslužujejo tudi OZI karte, ki so nameščene na računalniku/tablici.
Še vedno pa sem zagovornik, da mora biti v avtomobilu tudi čisto obična stara papirnata avtokarta. Ko vse ostalo odpove, je ta še vedno zanesljiva! Najbolj zanesljiva karta pa je pogovor z domačinom 😀
Gorivo
V kolikor se podajamo na zahtevnejše potovanje, kjer vemo, da bomo omejeni z virom goriva ali pa pričakujemo
višjo porabo, je potrebno imeti s seboj tudi ustrezno količino goriva. Zaradi svoje teže, je potrebno predvideti njihovo namestitevčim nižje v vozilo, pritrditev pa mora biti sigurna!
Vitel in njegova oprema
Nepogrešljivi člen na resnih potovanjih, sploh če potujemo sami.
Pri izbiri vitla moramo biti pozorni na uztrezno moč, glede na težo avtomobila.
Vitel mora biti na vozilo nameščen tako, da je vleka z njim varna in pri uporabi ne poškodujemo lastnega vozila!
Torej, montaža na nosilce odbijača odpade…
Glede na uporabo in finančno zmožnost, je dobro premisliti tudi o uporabi sintetične vrvi, namesto jeklene
pletenice.
Pod opremo za delo z vitlom moramo imeti:
– dobre usnjene rokavice
– škripec
– vsaj 2 škopca
– vsaj en daljši vlečni trak
– trak za zaščito dreves
– krotilec pletenice (preprečuje poškodbe, nevarne za ljudi ali avtomobile, pri pretrgu pletenice)
Na vitlu je treba vsaj 1x letno preveriti stanje pletenice, stanje el. kontaktov na el. motorju. Po vsaki uporabi, je potrebno doma ponovno lepo pravilno naviti pletenico na boben. Odvisno od uporabe vitla, je potrebno tudi vzdrževanje notranjosti vitla.
Oprema, ki jo prevažate s seboj na potovanje, naj bo skrbno načrtovana in pregledana.
Spisek opreme je odvisen tudi od tipa potovanj. Za puščavski pesek potrebujete recimo, še nekaj kosov opreme, ki je nisem navedel zgoraj, za zimske razmere je tip opreme spet potrebno prilagotiti pričakovanim razmeram.